Mine malerier viser forenklede vækster og kvinder i geometriske og farverige mønstre. Jeg fusionerer vækster og mennesker i mine værker, for at understrege den stærke symbiose, der ligger i naturen, og mennesket som subjekt heri.
Værkerne viser ofte blottede barme og kønslem. De symboliserer, at vi skal turde blotte os for hinanden, ligesom de også fortæller om menneskets seksualitet, kroppens og naturens processer og forgængelighed.
Naturen repræsenterer for mig, det vi alle er en del af, nemlig livets cyklus. For stort set alt i naturen spirer, blomstrer, visner og dør.
Vælg op til 8 værker du vil have vist i dit hjem, før du beslutter dig for et køb.
Maleri: "Dronning af månen, 130x100 cm, 2023, Solgt
Mine malerier emmer af en dyb forbindelse til naturen og en ærbødighed for vores mangfoldige identiteter. Mine værker viser kvinder på forskellige måder, på samme måde som blomster blomstrer i forskellige farver og former.
Kvindernes blå øjne i malerierne symboliserer blåøjethed, godtroenhed og vigtigheden af at møde verden med åbent sind og hjerte, og at forstå og acceptere andre uden fordomme. Det er en påmindelse om at se det bedste i mennesker og lade os inspirere af deres forskelligheder.
Et gennemgående symbol i malerierne er kvindens skød, afbildet som en bådform, der symboliserer moderjord og vores forbindelse til naturen. Dette symbol minder os om vores essentielle forhold til naturen og kvindens enestående evne til at skabe og give liv.
Jeg anvender ofte fallossymboler i mine kvindeskildringer. De afspejler, at vi alle indeholder både det feminine og det maskuline. Det er en anerkendelse af, at køn kan være mere komplekst og mangfoldigt end blot mand eller kvinde.
Mens nogle kan finde mine malerier provokerende eller kontroversielle på grund af inkluderingen af blottede bryster og kønsdele, tjener disse elementer et formål. Ved at fremstille kroppen i dens mest sårbare tilstand, ønsker jeg at formidle konceptet af sårbarhed i vores relationer til andre. Jeg tror, at sand forbindelse og forståelse kun kan opstå, når vi er villige til at vise vores sande jeg for hinanden.
Jeg er meget engageret i miljømæssig bæredygtighed, da jeg tror på, at vores handlinger har en direkte indvirkning på vores planet og kommende generationer.
Jeg er begejstret for tanken om at bruge genanvendt papmateriale fra gamle flyttekasser til mine PapArt værker. Dette materiale har allerede været igennem en rejse, hvor det har tjent sit oprindelige formål, men i stedet for bare at ende som affald, får det nu nyt liv som en del af mine malerier.
Jeg tror på, at små valg og handlinger kan gøre en forskel i bestræbelserne på at bevare vores jord og dens ressourcer.
Mine PapArt malerier tager afsæt i grafiske bearbejdninger af naturen. De viser forenklede vækster i geometriske og farverige mønstre.
- Værkerne er lavet af genbrugspap med akrylmaling og afrivninger. De måler 40x40 cm inkl. ramme. Se shop.
Mine vækstmalerier tager afsæt i grafiske bearbejdninger af naturen. De viser forenklede vækster i geometriske og farverige mønstre. Det er frontmotiver uden skyggevirkning som opleves todimensionelt.
Jeg interesserer mig for naturen og væksters særegne karakter. Jeg maler vækster som farvestrålende, unikke personligheder med referencer til mennesket. Jeg er meget optaget af den stærke symbiose, der ligger i naturen, og mennesket som subjekt heri.
I kunstverdenen er der et stadigt voksende ønske om at udfordre og eksperimentere med traditionelle måder at præsentere kunst på.
Traditionelt set er kunstværker blevet hængt op på vægge på en lineær rækkefølge. Værkerne blev hængt med en bestemt afstand mellem hinanden og var ofte centreret i forhold til øjenhøjde. Denne måde at præsentere kunsten på havde til formål at give hver enkelt kunstværk plads til at blive værdsat individuelt.
Men i dag er der et ønske om at udfordre denne traditionelle ophængning og skabe nye måder at skabe dialog og interaktion mellem kunstværkerne.
Kunstnere og kuratorer eksperimenterer med at hænge værkerne i forskellige højder, skabe asymmetri og endda inkludere installationer, der bryder med klassisk ophængning.
Det er vigtigt at understrege, at eksperimentering med ophængning ikke betyder, at den traditionelle måde at hænge kunstværker på er forældet eller irrelevant. Traditionel ophængning er stadig værdsat af mange kunstnere og beskuere, og den skaber stadig en smuk og værdig måde at præsentere kunst på. Men ved at udfordre traditionen og eksperimentere med ophængningen kan kunsten åbne op for nye muligheder, dialoger og formsprog, der kan berige og udvide vores forståelse af kunst.
- Ophængningen er fra min soloudstilling i galleri Norup, Fredriksberg
Vælg op til 8 værker du vil have vist i dit hjem, før du beslutter dig for et køb.
Atelier ● Anne-Mette Cortsen ● Tronkærgårdsvej 258 ● 8541 Skødstrup ● Mobil: +45 27 30 38 12 ● Mail: annemettecortsen@outlook.dk